Thursday, February 19, 2009

Atelier de lucru 3

SESIUNE DE PROIECT GRUNDTVIG
“ROLUL ANTREPRENORIATULUI IN VIATA FEMEII”
14 FEBRUARIE 2009
Raport de activitate


Loc de desfăşurare : Şcoala Generala cu clasele I – VIII « Vasile Alecsandri », Baia Mare
Grup tinta : 14 femei (grup mixt roman – rom) ;
Echipa de proiect : Mariana Gabriela Hudrea (coordonator proiect), Simona Zachia (director economic al proiectului), Viorica Parja (senior editor “Graiul Maramureşului”), Cristina Smaranda Ambrus (profesor psiholog CJAPP), Florentina Carolina Baciu (profesor psiholog CJAPP), Zita Rist (profesor, Colegiul National « Mihai Eminescu », Baia Mare).
Parteneri : prof. Daniela Buda ( Director - Scoala Generala cu clasele I-VIII « Vasile Alecsandri », Baia Mare şi reprezentant al Asociatiei PROROM ; Loredana Mihali) ;


I. Salut de bun venit si cuvânt de deschidere (Mariana Gabriela Hudrea) ;
(iniţiativa proiectului, motivaţie personala si sociala, context de dezvoltare a acestuia) ;
II. Prezentarea echipei de proiect
III. Prezentarea participantelor (nume, statut socio – profesional) ;
IV. Expunere power – point cuprinzând : istoricul proiectului, asociaţii partenere (Ungaria, Franta), grupuri ţintă (femei intre 45 – 55 ani, şomere sau aflate in căutarea unui loc de munca), competente cheie (definire, rol, percepţii, importanta in integrarea cu succes a cetăţenilor pe piaţa muncii), specificul competentelor antreprenoriale (cercetare comparativa) ; (Cristina Smaranda Ambrus) ;

Pauza de suc si cafea

V. Modul de alcătuire a unui CV (componente, limbaj, itemi, capitole). Activitate teoretică şi practica.
Întrucât in grupul de lucru au existat si persoane având dificultăţi de scriere (3), membrii echipei de proiect au asigurat asistenta suportivă unor participante.

VI. Discuţii, dezbateri :

· Prejudecăţi, stereotipii, discriminare la angajare (cauze, consecinţe, implicaţii) ;
· Atitudini interculturale (cauze, consecinţe, implicaţii) ;
· Limba romani – aducătoare de plusvaloare intr-un CV ;
· Imaginea de sine / stima de sine – condiţii ale succesului ;
· Atu-urile femeii de peste 40 de ani ;
· Unde / cum putem căuta locuri de munca (instituţii, mijloace mass-media, publicaţii, internet, alte surse...) – practic / teoretic / material suport in mape ;
· Bursa locurilor de munca pentru romi (si nu numai) ;
· Exemple de bune practici (oferite de femeile care au căutat şi au găsit un loc de munca) ;
· Inventarul abilităţilor şi deprinderilor antreprenoriale (practic / teoretic / material suport in mape);
· Paşi de urmat in scopul întemeierii unei afaceri proprii (practic / teoretic / material suport in mape) ;
· Identificarea obiectelor de activitate susceptibile de a genera o « afacere » (împletit de coşuri, realizarea de suveniruri si obiecte artizanale, îngrijirea de copii, activităţi de curăţire şi întreţinere...) ;


VII. Interviul de angajare (ţinuta, prezenta, prestaţie personala) ;

Pauza de socializare cu pizza.

VIII. « A doua şansă » - diseminare. Condiţii de finalizare a studiilor (primare, gimnaziale, profesionale). Consecinţe, implicaţii la nivelul dezvoltării personale si profesionale.

IX. Concluzii. Evaluarea seminarului.

Grupul ţintă :

· A dobândit speranţa si o mai mare încredere in sine (intr-un sens, seminarul a avut si o finalitate « terapeutica » ; femeile participante au învăţat si au exersat « încrederea în sine » ; mai mult : au înţeles că în primul rând încrederea pe care ti-o acorda celalalt te poate face învingător sau invincibil... după caz) – „… am primit încredere în mine şi linişte sufletească…” (Lăcătuş Daniela); „
· A învăţat care sunt componentele unui CV si cum se alcătuieşte el efectiv – „ne bucurăm să vă avem în mijlocul nostru, am învăţat cu m se face un CV şi paşii în începerea unei afaceri” (Merce Mariana)
· A dobândit informaţii despre maniera in care se realizează interviul de angajare - „ …am învăţat cum trebuie să ne angajăm” (Melania Boroş);
· A obţinut o noua perspectiva asupra noţiunii de « valoare » in general şi asupra noţiunii de « valorizare a propriei persoane » in special - „ … până azi m-am simţit bătrână, am crezut că nu mai sunt folositoare, am crezut că nu o să mai am decât sprijinul soţului meu, dar azi parcă am întinerit” (Varga Iolanda);
· Eliminarea unor prejudecăţi, stereotipii de gândire - „m-a impresionat faptul că seminarul e dedicat femeilor, am observat că se simt bine împreună, pot avea încredere în ele, femeia poate conduce şi acasă şi în afaceri, psihologia feminină ne învaţă că femeia poate fi mai puternică decât bărbatul …” (Bocşiţan Valeria)
· Creşterea stimei de sine – „… am învăţat că se pot găsi locuri de muncă şi pornesc cu speranţă la drum” (Martocean Gizella); „am căpătat puţină experienţă şi ceva ce pot împărtăşi copiilor mei, am mai multă încredere în mine şi ştiu cum să mă port cu elevii” (Marchiş Claudia); „mi –a plăcut ce am învăţat, mi-aţi dat curaj …” (Irina C.),
· Familiarizarea cu deprinderile / abilităţile antreprenoriale - „am plecat acum 10 ani din ţară şi când am revenit nu ştiam de să fac, mi-am depus CV-ul pe internet, am aflat de la prieteni de noi locuri de muncă, am reuşit să mă integrez; cursul mi-a deschis orizontul pentru că aş vrea să încep ceva pe cont propriu” (Sigheti Daniela)
· Identificarea unor ocupaţii / locuri de munca accesibile statului socio-profesional a participantelor la seminar – „ … am învăţat lucruri noi, am aflat adresele unde se pot găsi locuri de muncă, mi-am făcut prieteni, atmosfera a fost plăcută” (Varga Gizella)



Echipa de proiect :

· Adaptarea discursului si a instrumentelor de educaţie/iniţiativă antreprenoriala la particularităţile grupului ţintă - „mi-a plăcut foarte mult ziua de azi, am învăţat că trebuie să venim în întâmpinarea nevoilor oamenilor …” (prof. psih. Cristina Ambruş)
· Succesul unei acţiuni la care au participat reprezentante a doua culturi (romana şi roma) ; atmosfera constructiva, prietenoasa, atitudinile interculturale promovate ; evidenţa faptului că două culturi in contact pot fi creatoare de plusvaloare (sau valoare adăugată !?) - „îmi face plăcere să constat că doamnele care au venit au un nivel de eleganţă, că în etnia romă există pretenţii de curăţenie şi eleganţă, …, sunt convinsă că va fi un câştig ceea ce aţi învăţat aici, că veţi povesti din experienţa dvs. familiei, vecinilor, deci binele se va împrăştia şi a fost bine că au participat şi doamnele din domeniul nedidactic pentru că au învăţat să facă ceva, mai ales că se prevăd anumite restructurări în învăţământ” (prof. Zita Rist); „ … după 40 de ani a trebuit să-mi schimb locul de muncă într-o direcţie în care nu am mai fost … să luptaţi pentru ce vă doriţi că se poate …” (Simona Zachia), „m-am bucurat să mă întâlnesc cu colegele mele, cu mamele de la şcoală, am aflat din problemele lor şi le lansez invitaţia de a face întâlniri/ cursuri pe diferite teme, să le ajutăm să le fie bine şi lor şi copiilor lor” (prof. Daniela Buda)
· Familiarizarea cu mentalitatea/reuşitele şi nereuşitele femeii rome – „a fost o provocare, am învăţat multe din întâlnirea de acum două săptămâni, am realizat că există o mare durere, pentru că femeile care au avut meserii foarte frumoase au rămas dintr-o dată fără loc de muncă, însă azi mi-am dat seama că e de lucrat pe psihologia comunităţii de romi, …, trebuie lucrat la imaginea de sine a romilor” (prof. psih. Florentina Baciu)

No comments: